Hij staat weer in je agenda hoor, dit weekend: 14 februari, Valentijnsdag. En als alerte manager of ondernemer, heb jij je strategie al lang en breed klaar. Die dag ga je je klanten of medewerkers verrassen. Leuk pakketje gemaakt. Nou gaan we eens wat beleven! Zal ik je eens wat vertellen? Die persoon is waarschijnlijk helemaal niet verrast. Sterker nog, die is misschien wel teleurgesteld als-ie eind van de dag de auto van PostNL nog niet voor de deur heeft gezien. Valentijnsdag is Voorspelbaarheidsdag geworden. En waarom zou je tot die ene dag in het jaar moeten wachten om iets leuks te doen voor de persoon die jij waardeert?

De impact van zo’n actie is des te groter als je het op een onverwacht moment doet. Op het moment dat iemand juist niet in de geefmaarmodus zit. En dan mag Valentijnsdag van mij gerust vallen op 19 maart, 16 augustus of 19 september. Grote kans trouwens dat je op een van die dagen een veel beter alternatief vindt voor de afgekloven Valentijnsdag. Het barst tegenwoordig van de gekke dagen op de internationale kalender. Die 19de maart bijvoorbeeld is het Nationale Pannenkoekendag. Nou, grijp je kans: iedereen werkt dan nog thuis, jij bezorgt die dag de alternatieve zakenlunch: een kant-en-klare Pannenkoekenkit met meel, eieren, melk en poedersuiker.

Zei ik de 16e augustus? Dan is het Tell a Joke Day. Laat je klanten een mop opsturen en verzamel ze allemaal op een aparte pagina op je website. Het zakenleven is al serieus genoeg, toch? En 19 september is mijn dag: Talk Like a Pirate Day! Een ooglapje en een bandana en je bent wéér in beeld. Al die dagen bestaan, en nog veel meer. Eén voor één momenten waarop jij als ondernemer de enige bent die om aandacht vraagt bij je klant, anders dan op 14 februari.

Bij i4talent is het trouwens ‘practice what you preach’, want we doen het zelf ook. Daarom weten we hoe groot het effect is van die onverwachte momenten. Een voorbeeld: toen vorig jaar de lockdown net was begonnen, gingen we bij al onze medewerkers langs met een vitaminepakket. De waardering was enorm. (De navolging trouwens ook, beter goed gejat…) En heel simpel: onze tulpenactie in het voorjaar. Tulpen, ja. Weet je hoeveel klanten je blij maakt met gewoon een bosje tulpen, in ons geval overigens een flinke bos?

Eind van het jaar moesten we onze kerstviering noodgedwongen deleten. We deden het anders. Mijn Jeep met aanhanger, mega-geluidsinstallatie ingebouwd en zo brachten we onze kerstpakketten rond bij alle medewerkers. De hele straat genoot. Ik ook. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad achter het stuur van een auto, en ik ben toch echt wel wat gewend.

Ondernemers, skip dat hele Valentijnscircus als je echt wilt opvallen. Doe het op je eigen dag. Maar laat die dag niet voorschrijven door iemand anders. Wijn nemen dit jaar bijvoorbeeld 13 februari, de dag van de minnares. Geen idee hoe jij het moet aanpakken? Ik geef je graag wat suggesties. Ik zou bijna zeggen: ik doe het met liefde…