Het circuit van Zandvoort dus.

Het was dáár waar ik mijn belangrijkste les als ondernemer heb geleerd. Een les waar ik nog elke dag plezier van heb. Stel je even voor. Een middag op Zandvoort. Een race voor de Toerwagen Diesel Cup, met auto’s die op de rechte stukken al gauw 250 kilometer per uur gaan. We zitten in de laatste ronde van de wedstrijd. Ik rijd ergens op de zevende, achtste plek. En ik zie vóór mij een concurrent die ik nog nét kan pakken voor het klassement. Ik zei al, als ik ergens aan meedoe, wil ik winnen ook. De communicatie verliep net als nu ook toen al via de pitbox. Daar zit iemand die een beter zicht op het parcours heeft dan jij in je auto. Tenminste, als het goed is. Via de radio krijg ik te horen dat ik nú die aanval moet inzetten als ik nog wat wil doen. Maar ik twijfelde. Hier? Vijf seconden later rij ik van het asfalt af, met 200 kilometer per uur. Game over. Gelukkig kan ik het navertellen. Ongeschonden, dat ook nog.

Die fout was natuurlijk op de eerste plaats mijn eigen schuld. Te gretig. Te gehaast. Maar het was ook een moment waarop ik te veel vertrouwde op het oordeel van iemand anders. Want achteraf zeiden de kenners: “Als ik jou was geweest, had ik daar nóóit aangevallen. No way.” En ze hadden gelijk, want toen ik het filmpje terug zag kon ik me wel voor m’n kop slaan. Die les van toen is me nog altijd bijgebleven. Bijgebleven in de zin van: vertrouw niet zomaar op iemand anders. Blijf je eigen weg volgen. Vertrouw op je eigen intuïtie. Die momenten dat anderen mij een zogenaamd goede raad gaven, heb ik er bij i4talent veel aan gehad. Als ik al die keren ook blindelings had vertrouwd op de adviezen van een ander, was ik zakelijk gezien Nederlands Kampioen Brokkenpiloot geworden.

Succes

Als iemand nu aan mij vraagt: wat is nou het succes van i4talent, dan zeg ik altijd: doen wat je hart je ingeeft. Volg je eigen gevoel. Dat heeft mij, nee dat heeft óns in die dertien jaar heel ver gebracht. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het één rechte lijn naar succes is geweest. Elk bedrijf heeft ups en downs gekend. Wij ook. Met die ups, daar is niet zo veel mee aan de hand. Jullie kennen allemaal het gezegde dat succes vele vaders heeft. Op zo’n moment voelt iedereen zich verantwoordelijk. Maar er zijn veel méér momenten dat jij er als ondernemer alleen voor staat. En maar met een stalen gezicht moet doen alsof je geen enkele twijfel hebt als mensen vertellen dat je iets anders moet doen dan je van plan bent.

Bijvoorbeeld als je in 2005 een detacheringsbureau voor financiële professionals opzet. Zonder enige ervaring. Als blonde vrouw nog wel. Zou je dat nou echt wel doen?

Bijvoorbeeld als je vanaf het eerste moment investeert in een positionering als de leukste dienstverlener van Nederland. De leukste… zou je dat nou wel doen in een markt als financiële dienstverlening die zo degelijk en grijs is?

Bijvoorbeeld als je een eigen opleidingsinstituut begint voor starters, omdat er aan het eind van de crisis geen professional meer te vinden is die durft over te stappen naar detachering. Terwijl het barst van de starters die zonder ervaring niet aan de bak komen.

Bijvoorbeeld als je je kantoor zo inricht dat ze bij de Efteling zouden zeggen: hartstikke leuk jongens, maar mag het een tandje minder krankzinnig?

En bijvoorbeeld ook als je geld steekt in jongere ondernemers omdat je het leuk vindt hen op weg te helpen. Zoals die ene keer dat een jonge meid een detacheringsbureau in de ICT wil opzetten, middenin de crisis, met een bureau dat alleen maar vrouwen aanneemt.

Al die beslissingen zijn goed uitgepakt. Want op deze en veel andere momenten heb ik vertrouwd op mezelf, niet iemand in een pitbox, langs de lijn of van een afstandje. Ik heb hartstikke veel geleerd tijdens mijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Ik heb veel vaardigheden opgedaan tijdens uiteenlopende baantjes. Van modeshows tot barmedewerker. En van intercedente tot marketingmedewerker. Maar dat het beter is om zelf de belangrijke beslissingen te nemen, dát heb ik die middag geleerd op Zandvoort. Langs de baan op het grind.

Danielle Kleyheeg (CPO i4talent)

danielle@i4talent.nl