Het Valentijnsdag!

Wat een geweldige uitvinding is dat toch. Man verklaart vrouw anoniem de liefde. (Andersom mag ook hè, we zijn bij i4talent niet zo van de traditionele rolmodellen.) En dan kon er zomaar een roos onder je ruitenwisser zitten. Of een knuffel op je stoel liggen. Maar van wie o wie? Oké, het is alweer een tijdje geleden, maar ik spreek uit eigen ervaring. Als ik eraan terugdenk word ik nóg sentimenteel. Heerlijk gewoon, die spanning op 14 februari!

Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb er niet zo gek veel meer mee, met dat hele Valentijnsdaggedoe. Ja, nogal logisch hoor ik daar iemand zeggen, op jouw leeftijd nog anonieme bewonderaars achter je aan willen hebben zeker. Nee, daar gaat het mij niet om. Het gaat me om de commercie. Om het hele circus eromheen. Het begint tegenwoordig al weken van tevoren, met reclame-zus en aanbieding-zo. En die communicatie werkt hoor. Vrouwen zijn teleurgesteld als ze op de veertiende niet iets krijgen van hun vriend of man. Nou, daar is niks anoniems meer aan. Valentijnsdag is gewoon de zoveelste geef-dag geworden. Een soort Black Friday maar dan op liefdesgebied. En wie stuurt er in 2019 in hemelsnaam nog een brief? Niemand. Moet je dan je anonieme liefde appen? Maar hoe doe je dát dan weer anoniem?

Privé kan het me dus gestolen worden, maar enig commercieel gevoel kan mij óók weer niet ontzegd worden. Als het hele fenomeen is gekaapt door de commercie en het tegenwoordig ‘technology-first’ is, dan doen wij toch lekker mee? Sinds kort hebben we onze eigen zakelijke Tinder-app: klanten kunnen anoniem in onze database speuren of er misschien een geschikte match bij zit. Hoppa. Als ik toch als ondernemer mee moet, dan maar zo. Ook al gaat het in tegen mijn rebelse karakter.

Valentijnsdag geeft je de kans om de grenzen van de communicatie op te zoeken. Rond Valentijnsdag hangt toch altijd een ondeugend, beetje sexy sfeertje. Gebruik dat dan. In een tijd waarin de zakelijke communicatie weleens te zakelijk dreigt te worden, is 14 februari een kans om met twee trillende handen beet te pakken. Het is het perfecte alibi om op een gewaagde manier te laten merken dat je die ene klant er gráág bij wilt hebben. Ik weet nog een keer dat ik op een bijeenkomst het verhaal aanhoorde van een eigenaar van een detacheringsbureau voor secretaresses. Die had last van de moeilijke tijd, het was in de week van Valentijnsdag en het idee schoot me spontaan te binnen. Ga je prospects die je hebt niet benaderen als detacheringsbureau, maar als… datingbureau! Compleet met echt lijkende datingsite. Vond-ie toch net iets te ver gaan.

Het is dat we bij i4talent niet in secretaresses doen, anders hadden we het idee ter plekke uitgevoerd. Het is maar een voorbeeld hoor, maar geloof mij dat juist iets als Valentijnsdag ongekende commerciële perspectieven biedt. Niet alleen voor dat bedrijf dat per se die nieuwe klant wil scoren, maar ook voor een sollicitant die vindt dat alleen hij of zij recht heeft op die ene baan. Ik zou het wel weten. Zoals toen wordt het toch niet meer, met vlinders in je buik. Maar als het ik die vlinders dan maar in de business voel, dan wordt 14 februari toch gewoon weer een heel spannende dag. Net als toen…

Danielle Kleyheeg (CPO)
danielle@i4talent.nl
LinkedIn