Vertrouw op je gevoel. In je persoonlijke leven en in het ondernemen hoe groot je bedrijf ook is en zelfs in tijden van crisis.
Op het circuit van Zandvoort heb ik als autocoureur heel wat rondjes gemaakt. Ik was een coureur in de categorie die ze ‘verdienstelijk’ noemen. Of: niet ongetalenteerd. Begrijp me goed hoor, dat is dus een behoorlijk eind onder het niveau van Max Verstappen. Maar ik moet zeggen: ik had tijdens het racen wel veel minder scheldwoorden nodig dan Max.
Het circuit van Zandvoort dus. Het was dáár dat ik mijn belangrijkste les als ondernemer heb geleerd. Een les waar ik nog elke dag plezier van heb. Stel je even voor. Een middag op Zandvoort. Een race voor de Toerwagen Diesel Cup, met auto’s die op de rechte stukken gauw 250 km/u. We zitten in de laatste ronde van de wedstrijd. Ik rijd ergens op de zevende, achtste plek. En ik zie vóór mij een concurrent die ik nog nét kan pakken voor het klassement.
Gelukkig kan ik het na vertellen.
De communicatie verliep net als nu ook toen al via de pitbox. Daar zit iemand met een beter zicht op het parcours dan dat jij hebt in je auto. Tenminste, als het goed is. Via de radio krijg ik te horen dat ik nú die aanval moet inzetten als ik nog wat wil doen. Maar ik twijfelde. Hier? Dacht ik bij mijzelf. Vijf seconden later rij ik van het asfalt af, met 200 kilometer per uur het grit in. Game over.
Gelukkig kan ik het na vertellen. Ongeschonden, dat ook nog. Die fout was natuurlijk op de eerste plaats mijn eigen schuld. Te gretig. Te gehaast. Maar het was ook een moment waarop ik te veel vertrouwde op het oordeel van iemand anders. Want achteraf zeiden de kenners: als ik jou was geweest, had ik daar nóóit aangevallen. No way. En ze hadden gelijk, want toen ik het filmpje terug zag kon ik me wel voor m’n kop slaan.
Die les van toen is me nog altijd bijgebleven. Bijgebleven in de zin van: vertrouw niet zomaar op iemand anders. Blijf je eigen weg volgen. Vertrouw op je eigen intuïtie.
En als iemand nu aan mij vraagt: wat is nou het succes van i4talent, dan zeg ik altijd: doen wat je hart je ingeeft. Volg je eigen gevoel. Dat heeft mij, nee dat heeft óns in die 15 jaar heel ver gebracht. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het één rechte lijn naar succes is geweest. Elk bedrijf heeft ups en downs gekend. Wij ook. Met die ups, daar is niet zo veel mee aan de hand. Jullie kennen allemaal het gezegde dat succes vele vaders heeft. Op zo’n moment voelt iedereen zich verantwoordelijk.
Dus vertrouw op je gevoel. In je persoonlijke leven en in het ondernemen hoe groot je bedrijf ook is en zelfs in tijden van crisis.
Danielle Kleyheeg (CPO i4talent)