Met veel goede moed en mooi weer maar nul ervaring met rally rijden vertrok ik dan ook op de vrijdag voor het event naar Luxemburg, ik zou bij de rally navigator zijn en zoonlief de chauffeur. De heenrit was makkelijk, met een aantal plaatsen in de route in ons hoofd een belangrijk stukje Duitse Autobahn (want snel rijden is natuurlijk nog steeds erg leuk) en het einddoel in Luxemburg in de navigatie waren we er zo.

En wat een belevenis, mijn waardering en respect voor oudere auto’s heeft een nieuwe dimensie gekregen, de equipes die al een week onder weg waren bestaat volledig uit bijzondere oude rijdbare auto’s van voor 1972, gelukkig is voor de partnerrallye een andere norm gehanteerd want zo’n mooi oudje bezit ik niet. Maar een mooi plaatje op vrijdagavond van Bentleys uit de 30-er tot 50-er jaren, Volvo’s Amazon, Alfa Romeo’s, BMW’s, Mercedessen, MG’s en heel veel Porsches (911 & 356), daarbij enkele stoere Amerikanen waaronder natuurlijk de Mustang van i4talent, bijna 200 deelnemende teams.
Wat een uitdagingen, op onbekend terrein nog onbekend met de regels en systemen toch proberen je aan de regels te houden, geen navigatie, geen gebruik van de smartphone met gps en alleen de kaarten en aanwijzingen in je routeboek. Een harde leerschool ook, diep gebogen over de af te leggen route op de kaart waar je bepaalde pijlen in de juiste volgorde moet rijden, ondertussen wel aan je gemiddelde snelheid moet denken, word je als navigator vrij gemakkelijk wagenziek! Dus toch iets meer stilstaan en kijken waar je bent, dan tot de conclusie komen dat je alleen al daardoor te laat komt bij de volgende controle. Maar Rallye rijden is niet bedoeld om te scheuren, wel om te genieten en uitgedaagd te worden. Van het rijden van een heus circuit tot het zoeken van je weg met pol-pijl en pijl-en-punten en ingetekende-lijn systemen, vooral niet vergeten om onderweg alle controles te vinden en controle bordjes te noteren, want dat telt dan weer voor je eindklassering. We zijn zo zonder ervaring achteraf best tevreden met een klassering in de middenmoot (van de partner rallye natuurlijk!).

Een prachtige ervaring en bij de finish in Valkenburg, Chateau St Gerlach, over het podium mogen rijden met je deelnemende auto, dat gaan wij samen niet snel vergeten!
Het smaakt ook naar meer, dus doen wij zeker mee aan de i4talent&Friends Rally.
– Tom Meijer, Head of Finance TK Elevator