Top 10 LinkedIn tips voor sollicitanten
- Het lijkt voor de hand liggend, maar de praktijk wijst anders uit. Plaats een professionele, recente en duidelijke foto van jezelf. De statistieken wijzen uit dat profielen met een foto 30% vaker worden bezocht.
- Vul het veld naast je foto, de ‘professional headline’ in. Het is het eerste wat mensen zien als ze jouw LinkedIn-profiel vinden. Om te beschrijven wie je bent, kies je voor steekwoorden in plaats van uitsluitend je functietitel. Dit vergroot je vindbaarheid, ook in Google.
- De status update: What are you working on? Wat je hier invult, verschijnt bij jouw eerstegraads contacten. Je kunt hier bijvoorbeeld een vraag stellen over een potentiële baan. Wees hierbij altijd concreet, hoe specifieker de vraag, des te gerichter de antwoorden. Maak er gebruik van, het zorgt ervoor dat je weer even in beeld bent bij jouw netwerk en men ziet waar jij mee bezig bent.
- Beschrijf in de samenvatting kort en krachtig wie jij bent, wat je te bieden hebten waarvoor mensen een beroep op jou kunnen doen. Dit is de plek om jouw elevator pitch te formuleren. Kies ook hier voor de juiste steekwoorden, om je vindbaarheid te vergroten.
- LinkedIn is meer dan een cv alleen. Wees zo volledig en uitgebreid mogelijk in je beschrijving van je ‘Past description’ en ‘Education’ zonder in onbelangrijke details verzeild te raken. Zorg voor een rode draad in je werkervaring, schrijf resultaatgericht en met de juiste functietitels.
- Een cv hoef je pas aan te passen op het moment dat je hem nodig hebt, voor een LinkedIn-profiel gaat dit niet op. Je profiel dient altijd up to date te zijn.
- Maak het recruiters gemakkelijk en vermeld je e-mailadres en je telefoonnummer op je profiel. Vink ook onder aan je profiel de optie ‘Career opportunities’ aan, recruiters kunnen je hierdoor sneller vinden.
- Aanbevelingen zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Schroom dan ook niet om (voormalig) leidinggevenden en opdrachtgevers om een aanbeveling te vragen. En onthoud, wie geeft die krijgt ook sneller iets terug.
- Word lid van ‘groups’, je mag maximaal lid zijn van 50 groepen. Zorg ervoor dat je in ieder geval lid bent van 10 tot 15 groepen en profileer jezelf als actieve professional binnen jouw vakgebied. Recruiters maken veel gebruik van LinkedIn-groepen om na te gaan of er geschikte kandidaten tussen zitten.
- Laat je netwerk voor jou werken, voeg daarom vooral mensen toe met een ander referentiekader en beperk jezelf niet tot je eigen vertrouwde kring of branche.
i4talent
Cristel Schoemaker
juli 2017