#deleukstedetacheerdervanNederland

Blog →

Blog: Nee zeggen..

Blog: Nee zeggen..

Als een vrouw nee zegt…

‘Danielle, heb jij weleens ‘nee’ gezegd tegen een klant?’, was de vraag die ik pas kreeg tijdens een netwerkborrel. Voor wie meteen heel erotische fantasieën krijgt over het verdere verloop van dit blog: sorry, het was een puur zakelijke vraag. En inderdaad, ik zeg weleens nee op de zaak. Ik snap waarom de vragenstelster ermee kwam. Ze was net voor zichzelf begonnen, kwam niet om in het werk, kreeg een aanvraag waar ze maar wat graag aan zou voldoen maar ze had er net niet de kwalificaties voor. Met een money-driven-mentaliteit ligt het voor de hand om er toch maar voor te gaan. We zien wel waar het schip strandt, zullen veel ondernemers denken.

Ook ik heb weleens in die situatie gestaan. Niet alleen in de beginjaren van i4talent, toen ik een op de groei gehuurd kantoor moest combineren met een te kleine klantenkring (tip aan starters: niet doen). Ook nu gebeurt het nog regelmatig dat een klant belt: kan er aanstaande maandag een cost-controller van jullie beginnen? Maar die cost-controller, die financiële data-analist of die financieel medewerker is er niet altijd in ons bestand. Zeker niet in een overspannen arbeidsmarkt als deze. En dan kom je dus in de verleiding om maandag toch maar iemand te sturen, al zijn de specs niet helemaal conform de aanvraag.

Winst op de korte termijn, maar verlies op de langere termijn.

Ik ben er daarom eerlijk over tegen mijn klanten (zelfs mijn beste klanten): sorry, deze keer kan ik je niet helpen, maar volgende keer beter. De waardering over mijn eerlijkheid wint het altijd over de teleurstelling van die afwijzing. Het heeft ertoe bijgedragen dat we bekend staan om onze juiste matches. Krijg je iemand van i4talent, dan hoef je niet bang te zijn dat je het verschil tussen debet en credit nog moet uitleggen.

En al dreigen we hier van de geeuwhonger om te komen, dan nog doen we daar geen concessies aan. Natuurlijk zijn er ook andere gevallen waarin we ‘nee’ zeggen. We hebben klanten gehad die voor i4talent niet de leukste waren. Kregen keurig betaald, maar het – excusez le mot – continu zeiken over futiliteiten hing mij de keel uit en stond het werkplezier van onze mensen in de weg. Klanten bij wie het tijdig betalen er ook bij inschiet, kunnen ook op een welgemeend ‘nee’ rekenen. En verder hebben we altijd de verleiding kunnen weerstaan om er een maar even een tak bij te gaan doen, als een opdrachtgever tussen neus en lippen informeerde of we niet toevallig ook pakweg een projectmanager konden leveren. Stick to your values.

Dus ja, ik zeg weleens nee. Omdat ik na 15 jaar rustig kan zeggen dat het je uiteindelijk verder brengt als je vasthoudt aan die principes. Met die onderneemster van het begin van dit blog is het trouwens goed gekomen. Met pijn in d’r hart toch ‘nee’ gezegd, maar een week later kreeg ze een andere aanvraag voor een half jaar werk. Karma is er dus ook voor de zaak!

Danielle Kleyheeg (CPO)
danielle@i4talent.nl