De verkiezingen komen eraan, en die gaan ditmaal blijkbaar maar over één ding: een duurzamere wereld. Het is iets wat absoluut op mijn steun kan rekenen. Al realiseer ik me ook dat we met i4talent nou niet direct vooroplopen in die hele discussie over klimaat en duurzaamheid. Op onze website is zelfs het gebruikelijke knopje met ‘MVO’ niet te vinden. Nou hebben we ook een primair proces dat niet extreem vervuilend is. Meer dan laptop, stroom en internet hebben onze medewerkers niet nodig om hun werk te kunnen doen.

Het kantoor hier in Den Haag is een nagenoeg paperless office. De enige plek waar we onderhand nog papier gebruiken is op het toilet; die proef met digitaal vegen was gauw van de baan. Dan blijft er niet veel over. Ik weet het, er zijn zat ondernemingen die zich laten voorstaan op de ledlampen die ze op kantoor hebben geïnstalleerd. Of trots vertellen dat de buitendienst in zo’n kekke Mitsubsidie PHEV rijdt, een hybride die al na 43 elektrische kilometers zuchtend en steunend aan het stekkerinfuus moet. Dat is geen voorbeeld van duurzaam denken, dat is gewoon slim boekhouden. Het blijft in veel gevallen toch een beetje window dressing.

Nou heb ik zelf weinig recht van spreken, weet ik maar al te goed. Mijn guilty pleasure is ook écht een guilty pleasure. Ik rij weleens rondjes in autootjes die, laat ik het voorzichtig zeggen, nou niet direct op hun energiezuinigheid zijn geselecteerd. Maar ach, als ik dan weer lees dat leden van D66 – de partij met de grootste klimaatbek – de meeste vlieguren maken, heb ik de legitimatie voor m’n autohobby wel weer verdiend.

Natuurlijk doen we met i4talent ook veel aan MVO. Er zijn zat goeie doelen die op ons kunnen rekenen. Maar dan wel in de anonimiteit. Moet je daar bewust commercieel ge- dan wel misbruik van maken? Twijfels, twijfels, twijfels. Ik zou zeggen: maak er geen commerciële show van, van dat MVO-verhaal. Doe het alleen als je er echt achter staat. Doe het als je 100% enthousiast bent over een actie of een initiatief, maar hou op met die ledlampjes verkopen als je enige duurzame prestatie.

En toch kom ik er niet onderuit om een keer in the picture te treden. In november gaan we met een i4talent-team fietsen in Zambia, voor Orange Babies. (Ja, het regenseizoen is daar anders georganiseerd dan in Nederland.) Tien dagen lang op een mountainbike over wegen waar een asfalteermachine geen luxe is, vrees ik. Ook die support had probleemloos zonder verdere ruchtbaarheid gegeven kunnen worden. Maar dit is allesbehalve anoniem: ik ben er trots op dat we ook de organisatie van de Tulpenrallye zo gek hebben gekregen om Orange Babies te adopteren.

Deze zomer rijden er met de Tulpenrallye dus ruim 200 equipes – waaronder wij – mee voor het goeie doel. En de oranje i4talent-trailer rijdt mee om onderweg echte ‘oranges’ uit te delen. Het wordt dus een super gave actie voor een super goed doel, met hopelijk een enorme spinoff. Als ik eraan denk kan ik nu al niet meer wachten. En laten we eerlijk zijn, is enthousiasme niet de enige en echte reden om je met MVO bezig te houden? Trouwens, je kunt meteen sponsoren ook Onze actiepagina vind je hier: Orange Babies. En ook sponsors voor een mountainbike mogen zich melden. Het hoeft er niet eens één met een motortje te zijn…

Danielle Kleyheeg (CPO)
danielle@i4talent.nl