‘Kim, doesnormaal! Moet ik echt gaan vloggen van jou?

Wie denk je wel dat ik ben? Nikkie de Jager? Enzo Knol?’ In die trant ging het een paar weken terug op kantoor bij i4talent. In de hoofdrol: onze nieuwe online marketeer Kimberley – ik mag Kim zeggen – en ik. Onderwerp van gesprek, fasten your seatbelts: mijn personal branding. Nog niet eens zo lang geleden zou ik bij de woorden personal branding derdegraads jeuk hebben gekregen. Maar vandaag is geen ontkomen aan, ik moet eraan geloven. Kim is onverbiddelijk. ‘Ik heb daniellekleyheeg.nl en .com al geregistreerd en morgen is de eerste proefopname voor je vlog!’

Ik weet dat transparant leiderschap tegenwoordig heel hoog scoort. Ik weet ook dat de CEO van de zaak vooral communicatief goed moet zijn. Nou heb ik met transparant leiderschap nooit veel moeite gehad. Ik ben vrij open van mezelf, altijd al geweest. Als je bij i4talent zoekt naar mijn kantoor moet ik je teleurstellen: mijn bureau staat gewoon tussen alle andere. Veel transparanter kan het niet. Communiceren? Je mag blij zijn als ik af en toe eens mijn mond hou. En toch: om nou iedereen lastig te gaan vallen met daniellekleyheeg.nl, met vlogjes en met Instagram-posts… ik moest er even aan wennen. Ik had toch al m’n maandelijkse blogje? Ik Facebook toch? Is die al die communicatie ineens niet transparant genoeg meer?

Ik denk dat iedereen van mijn leeftijd dat wel een beetje begrijpt, die onwennigheid om ‘alles’ maar te delen op internet. Op het gevaar af dat je mij een ouwe muts noemt – van mij mag je, ik ben niet zo gauw op m’n teentjes getrapt – weet ik dat de generatie die eraan komt daar veel minder moeite mee heeft. Die gooien hun hele hebben en houwen online. Die generatie van nu is trouwens ook onze doelgroep, als specialist in Young professionals. Ook die willen weten wie er achter i4talent zit. Daarom weet ik dat Kim groot gelijk heeft. En dat ik maar heel snel over m’n digitale drempelvrees heen moet stappen.

Mensen zijn van nature immers nieuwsgierig naar andere mensen. Ook naar de mens achter het bedrijf. We zijn op zoek naar authenticiteit. Kijk naar Albert Heijn, die laat zien dat z’n tomaten niet uit een fabriek komen maar van telers die trots postergroot in de winkel hangen. En dat geldt ook voor een onderneming die toevallig in detachering doet, zoals wij. Dan wil je best even op daniellekleyheeg.nl kijken (spoiler alert: die is nog under construction, sorry).

O ja hoor, die nieuwsgierigheid herken ik zelf ook. Voordat ik dit blogje schreef, las ik toevallig net een persoonlijk verhaal van een ondernemer die ook iets in detachering doet. Leuk artikel. Dat gaf toch een heel ander beeld dan de businesstalk op de corporate website. Je ziet dat het werkt, personal branding. Daarom zie ik het nut ervan echt wel in. Dus die website komt er, die vlogs komen er, die regelmatige updates op Instagram ook en wie weet wat Kim nog meer op haar contentkalender heeft staan. Te beginnen met die proefopname. Daniëlle gaat morgen cupcakes bakken.

Geintje!

Danielle Kleyheeg
CPO i4talent

VOLG MIJ!