Werk correct en efficiënt uitvoeren begint altijd bij de medewerkers. Daarom zijn we aan de slag gegaan om de onderlinge samenwerking en sfeer te verbeteren. Elke morgen beginnen we met een dagstart van 15 minuten, waarbij we kort focussen op 2 vragen. Wat is mijn plan voor vandaag en waar heb ik hulp bij nodig. Daarnaast zijn we gaan kijken naar werktijden en pauzes. Er werd geen (lunch)pauze genomen, de overwerktheid van de medewerkers was heel hoog. Door een half uur van je plek af te zijn, bijvoorbeeld om te gaan wandelen en iets te eten, verhoogt dit de mentale weerbaarheid. Bovendien is het een goed moment om collega’s te spreken en zodoende begrip en verbinding te creëren. Bijvoorbeeld over de persoonlijke omstandigheden van elkaar. Door middel van de dagstarten zijn we ook inzicht gaan creëren in de processen en achterstanden. We hebben een checklist gemaakt met taken die voor periodesluiting gedaan moeten worden en hebben taken verdeeld naar ieders kennis en kunde. Daarna zijn we prioriteiten gaan stellen; alles waar de klant actief last van heeft, heeft de hoogste prioriteit, daarna alles wat de kosten raakt. Het opschonen van balansrekeningen was de laatste prio. Het digitaliseren hebben we proces voor proces bekeken. Ik heb stakeholders gevraagd wat de vereisten waren en hiermee hebben we een plan gemaakt. We hebben gezorgd dat de technische aspecten beschikbaar waren, denk bijvoorbeeld aan een fatsoenlijk pdf programma en goede rapportages uit het ERP systeem. Bij het implementeren van onze plannen, merkten we wel wat weerstand in de organisatie. Door goed in gesprek te blijven en mee te veren met de wensen van de eindgebruikers hebben we de eerste processen succesvol gedigitaliseerd en wordt er gewerkt aan een vervolg hierop.